Lexus IS Forum banner
61 - 80 of 153 Posts
Discussion starter · #62 ·
Mijn E85 Flex fuel sensor gemonteerd en mijn brandstofleiding voorbereid. De OEM-beugel voor de remleidingen achter leek een mooie plek om de flex fuel sensor te monteren. De beugel die ik koos is een Gnarly LSX-eenheid, verkrijgbaar op eBay voor ongeveer $15. Ik boorde een nieuw 6 mm gat voor een verzonken kop schroef en maakte een aluminium spacer om tussen de onderkant van de sensorbeugel en de bovenkant van de remleidingbeugel te passen:

Image

De losgekoppelde rubberen leiding is de brandstofretour naar de tank. Ik zal de flex fuel sensor in de retourleiding plaatsen. Zoals je kunt zien, staat de sensor hier perfect in lijn wanneer hij hier gemonteerd is; en de connector op de sensor wijst handig naar voren om samen te werken met de motorharnas:

Image

Gemeten voor en de brandstoftoevoerleiding naar de brandstofrail gemaakt. Dit is Parker 900 serie 6AN slang, die SAE J30R7 geclassificeerd is - wat betekent dat hij compatibel is met E85. Dat zijn push-lok fittingen, maar ik kon het niet laten en installeerde enkele Oetiker single-ear klemmen om ervoor te zorgen dat er geen lekken zijn. Ik heb wat slijtvast vlechtwerk over de slang geplaatst en deze vervolgens op zijn plaats gezet met enkele Raychem SCL krimpkous "ferrules" aan elk uiteinde:

Image

Toyota gebruikt een stalen harde leiding met banjo fitting voor de brandstofleiding. Omdat ik AN-fittingen ga gebruiken, moest ik adapteren van de 5/16 (8 mm) OEM brandstofleiding naar AN. Ik deed dit met een Swage-Lok compressiefitting, gelast aan een SwageLok 6AN mannelijke gland. Deze fittingen worden vaak gebruikt voor laboratorium-/instrumentatiedoeleinden. Ze hebben een compressieferrule die op stalen/roestvrijstalen buizen wordt geperst en een afdichting creëert die goed is voor 25.000 psi. Heb deze in het verleden veel gebruikt en ze zijn uitstekend betrouwbaar.

Discussion starter · #63 · (Edited)
Ik had het een beetje vermeden om naar mijn brandstofpomp te kijken; ik denk dat ik had gehoopt dat er al een soort kick-ass superpomp in zat. Maar hopen is niet goed genoeg - dus ik ben erin gedoken om een oude Walbro 255 hogedrukpomp te vinden - wat niet voldoende is om mijn doel van een comfortabele 525-550whp op E85 te halen.

Dus ik ben bezig geweest met het upgraden van mijn brandstofsysteem. Bijna klaar met het installeren van een Walbro 450 hogedrukpomp in de originele hanger. Ik heb een andere thread bijgewerkt met de details daarvan hier:

Ik dacht dat het een beetje buiten de scope van deze thread viel en in de toekomst relevant zou kunnen zijn voor anderen. Ik dacht dat het beter zou zijn in een eigen thread, in plaats van hier begraven.

Discussion starter · #64 ·
Heb al mijn hete onderdelen gecoat. Gebruikte Cerakote ovenharding V-serie "satijn zilver" (V-119).

Dit was de eerste keer dat ik dit product gebruikte en was verrast hoe gemakkelijk het aan te brengen is. Ik heb mijn straalcabine overgeschakeld van glasparels naar 100grit granaatzand, alles gestraald, afgeblazen met perslucht, afgeveegd met een pluisvrije doek en aceton - en opgespoten. Het spul ruikt echt, echt, echt raar - en de viscositeit ervan in de fles deed me denken dat het super gemakkelijk zou zijn om het product te laten lopen - maar het is bijna alsof het spul uitdroogt en kleverig wordt in de lucht. Het kleeft als lijm aan het onderdeel en ik weet niet zeker of je het zou kunnen laten lopen als je dat zou willen. Je wacht minstens 30 minuten om de oplosmiddelen te laten verdampen, en dan de oven in voor een uur @ 500ºF. De onderdelen zijn niet "nat", dus het uitsmeren van de coating is een minimale zorg.

Dit product zou 1800ºF moeten aankunnen. Ze hebben een ander product dat ook 1800º zou moeten aankunnen en dat niet de ovenharding vereist... Maar ik heb een geschikte oven en het leek me gewoon dat het ovenhardende product "beter" moest zijn. Hier is een indrukwekkende kleine demonstratievideo van hun niet-ovenhardende C-serie product:

Hoe dan ook, hier zijn de onderdelen klaar om weer op de auto te gaan. Ik hoop dat ze een beetje donkerder worden en misschien wat doffer worden nadat ze zijn blootgesteld aan echte uitlaatwarmte. Ze zien er voor mij uit alsof ze zijn bespoten met "mexi-chrome" spuitverf... Maar ik ben absoluut te lui om een andere kleur te bestellen en opnieuw te coaten.

Image

Ik vond dat de turbinebehuizing er echt mooi uitzag:
Image

Je zou een lasnaad op het spruitstuk kunnen opmerken... Dat komt omdat er een is. Ik heb een andere thread met de details daarvan:

Duimen!

Discussion starter · #65 · (Edited)
Ik kwam een compressor map tegen uit de vroege jaren 2000 die naar verluidt voor de Master Power T70 turbo is die ik heb. Als dat klopt, zou hij vrij comfortabel 550whp moeten kunnen halen op de 2J. Ik weet niet wie de rode datapunten op de kaart heeft gezet, maar ik kan wel zeggen dat deze turbo 470whp @ 17psi deed met E40 brandstof en 16º timing op mijn auto voordat ik alles uit elkaar haalde.

Ik denk dat ik het iets donkerder zou willen, maar het ziet er helemaal niet slecht uit. Ik zag iemand met een gepolijste/gegraveerde 1JZ en die had een vergelijkbare kleur op zijn hete onderdelen en het zag er erg mooi uit. Ik denk dat de Cerakote het wel volhoudt, de volgende keer dat ik toegang heb tot een reserveoven, doe ik de mijne misschien ook.

Discussion starter · #67 · (Edited)
Nu het klaar is, denk ik dat ik de voorkeur had gegeven aan de kleur wolfraam of misschien "turbine coating". Ach ja; het is gedaan.

Ik had waarschijnlijk contact moeten opnemen met Cerakote om te vragen wat het praktische verschil is tussen de ovenhardende V-serie en de C-serie die niet ovenhardend hoeft te worden. Ik zou bij ovenharding blijven als ze me zouden vertellen dat het duurzamer is of anderszins "superieur" is - maar als de C-serie net zo goed werkt, is ovenharding slechts een extra stap.

Ik heb Cerakote leren kennen uit de vuurwapenindustrie; het wordt daar heel vaak gebruikt. De wapensmeden met wie ik heb gesproken, hebben het afgeschilderd als een pijn om mee te werken, maar dat was niet het geval uit deze ervaring. Het moeilijkste deel van het proces was het schoonmaken van mijn HVLP detailpistool - wat veel gemakkelijker was dan het schoonmaken na het gebruik van echte verf.

Over het schoonmaken van verf uit spuitpistolen gesproken, ik moet me even luchten:

Ik heb een goedkope Chinesium harbor freight HVLP kit. Een van mijn medewerkers vroeg of hij hem mocht gebruiken. Ik zei dat ze welkom waren - maar hij MOET net zo schoon terugkomen als toen ze hem kregen (dat wil zeggen onberispelijk schoon). Toen ik hem voor dit Cerakote-project tevoorschijn haalde, ontdekte ik dat hij vastzat - volledig vastgelopen met opgedroogde (rode) verf. Het duurde een paar uur weken in aceton om hem überhaupt uit elkaar te halen. Toen nog een uur peuteren, afvegen, spetteren en blazen om hem klaar te maken voor gebruik. Zeggen dat ik me enorm aan die man heb geërgerd, zou een understatement zijn.

Pro tip: Als je iemands spullen leent, geef ze dan terug in dezelfde of betere staat als je ze hebt gekregen. Gaat een lange weg in termen van hen die je in de toekomst weer hun spullen laten lenen.

Discussion starter · #68 ·
Verdomme, het is een tijdje geleden en ik heb niet veel nieuws te melden, behalve dat mijn Link G4x ECU en de aangepaste Panic-harnas klaar zijn en hier heel snel zouden moeten zijn.

In de tussentijd heb ik een lager spruitstuk gekocht van Dodo Racing dat het GTE-bovenste plenum met de GE-cilinderkop verbindt. Hierdoor is de gasklepadapter die ik heb gemaakt overbodig, evenals de speling die ik heb gemaakt aan de beugel aan de onderkant van mijn motorkap. Maar het past beter in de auto, ziet er beter uit en stelt me in staat om de andere adapter te gebruiken die ik heb gekocht en die de Bosch DBW-gasklep op het GTE-plenum monteert. Over het algemeen een mooie oplossing.

Voor:
Image

Na:
Image

De injector-bazen in het Dodo-spruitstuk zijn ontworpen rond old-school 16 mm Denso-injectoren. Ik denk dat dat een vergissing was, want iedereen die het spruitstuk gaat kopen, is iets aan het "bouwen" en gaat waarschijnlijk geen old-school Denso-injectoren gebruiken. Na een hoop onderzoek kwam ik erachter dat Subaru de old-school Denso-injectoren gebruikte voor de turbo EJ-motoren. Dus Injector Dynamics verkoopt een geschikte adapter. Onderdeelnummer WRX-16B
Image

Gelukkig passen deze adapters goed in het Dodo-spruitstuk en de Radium-brandstofrail; zelfs de totale lengte van de injector + 16 mm adapter + top hat adapter werkt precies goed met de brandstofrail en de OEM plastic Toyota brandstofrail afstandhouders. Wees superduper voorzichtig bij het installeren van de WRX-adapters, want de o-ringen zijn klein en kunnen gemakkelijk beschadigd raken.

Nog steeds veel afrondingswerk te doen - in principe is alles half af; wachtend op de ECU

Discussion starter · #70 · (Edited)
Ik merkte dat je de richel van de bovenkant van de GTE-bovenkant hebt geschoren.
Dat heb ik zeker gedaan. Kon er geen nut in zien; en dacht dat het er mooier uit zou zien zonder. Mijn plan is om de bovenste/onderste spruitstukken in metallic zilver te poedercoaten...

Ik heb niet het geduld om dingen te polijsten OF gepolijste dingen te onderhouden!

Discussion starter · #71 · (Edited)
Hier zijn een paar foto's van de ECU en de kabelboomopstelling:
Image

Image

Het is nogal aangepast; enkele van de atypische functionaliteiten:

• IGN1A-spoelen
  • solid state relais brandstofpompbesturing
  • in-cabin Gage Art CAN meter
  • dubbele roterende trimpots in de cabine voor het aanpassen van de boost- en tractiecontrole-instellingen
  • voorwielsnelheid van WSS (voor het kalibreren van de tractiecontrole)
  • Link CAN Lambda
  • purgeerklepbesturing (om dampen uit de koolstoffilter te verbranden)
  • Bosch Motorsport elektronische DBW-gasklep
  • C6 Corvette gaspedaal en positiesensor
  • dubbele Bosch breedband klopsensoren
  • brandstofdruk
  • oliedruk en -temperatuur
  • flex fuel
  • functionele OEM cruise control schakelapparatuur
  • momentary switch in de cabine voor rolling anti-lag
  • pigtails voor reserve-ingangen/uitgangen zodat ik in de toekomst functies kan toevoegen zoals turbosnelheid, water/meth, uitlaatdruk, etc.

Ik heb nog veel werk te doen om mijn kant van de bedrading voor de auto af te maken, dan het testen/mappen/configureren van alle I/O - maar de ECU/kabelboom vertegenwoordigen een grote mijlpaal in mijn project.

Discussion starter · #72 ·
Een test-fit van de ECU en kabelboom gedaan:
Image

Image

Image

Alles past. Ik vind het zo gaaf hoe de Panic Link-opstelling zo mooi in de auto integreert.
Een goede plek gevonden voor mijn CAN Lambda en de bijbehorende zekering/relais. De OEM dubbele relaisblokbevestiging aangepast om het wat beter weg te werken. Deze zijn beide gemonteerd via reeds bestaande schroefdraadgaten in de carrosserie van de auto - wat ik het liefst doe als het mogelijk is:
Image

Mijn oude Haltech-kalibratie doorgenomen om er iets bruikbaars uit te halen. Er was niet veel. Het is moeilijk te beschrijven hoe waardeloos dat ding was - maar de ontstekingskaart was in feite het enige dat enigszins de moeite waard was. Het heeft de auto tenslotte minstens 10 jaar laten rijden zonder de motor te beschadigen.... Misschien geeft dit je een idee:
Image

De volgende stap is het afwerken van mijn bedrading voor de brandstofpompbesturing. Voorheen heb ik het ingericht op basis van een eenvoudig heavy duty aan/uit relais - maar later besloten om een solid state relais te implementeren voor PWM-besturing van de Hellcat brandstofpomp.

Dat is echt mooi hoe het allemaal in de auto integreert. Kun je de motorkabelboom installeren terwijl de motor nog in de auto zit? Nooit echt over nagedacht, is misschien niet moeilijk.

God, die oude Haltech-software ziet eruit alsof het voor Windows 95 was. Alsof ik in 1996 een Atari-emulator speel op mijn Pentium 133 😆. Het moet echter wel iets goeds doen, want het heeft je auto al die jaren laten draaien.

Verdomme, het is een tijdje geleden en ik heb niet zo veel nieuws te melden, behalve dat mijn Link G4x ECU en de aangepaste Panic-harnas klaar zijn en hier heel snel zouden moeten zijn.

In de tussentijd heb ik een lager spruitstuk gekocht van Dodo Racing dat het GTE-bovenste plenum met de GE-cilinderkop verbindt. Hierdoor is de gasklepadapter die ik heb gemaakt overbodig, evenals de speling die ik heb gemaakt aan de beugel aan de onderkant van mijn motorkap. Maar het past beter bij de auto, ziet er beter uit en stelt me in staat om de andere adapter te gebruiken die ik heb gekocht en die de Bosch DBW-gasklep op het GTE-plenum monteert. Al met al een mooie oplossing.

Voor:
Image

Na:
Image

De injector-bazen in het Dodo-spruitstuk zijn ontworpen rond old-school 16 mm Denso-injectoren. Ik denk dat dat een vergissing was, want iedereen die het spruitstuk gaat kopen, is iets "aan het bouwen" en zal waarschijnlijk geen old-school Denso-injectoren gebruiken. Na een hoop onderzoek kwam ik erachter dat Subaru de old-school Denso-injectoren gebruikte voor de turbo EJ-motoren. Dus Injector Dynamics verkoopt een geschikte adapter. Onderdeelnummer WRX-16B
Image

Gelukkig passen deze adapters goed in het Dodo-spruitstuk en de Radium-brandstofrail; zelfs de totale lengte van de injector + 16 mm adapter + top hat adapter werkt precies goed met de brandstofrail en de OEM plastic Toyota brandstofrail-afstandhouders. Wees superduper voorzichtig bij het installeren van de WRX-adapters, want de o-ringen zijn klein en kunnen gemakkelijk beschadigd raken.

Nog veel finalisatiewerk te doen - in principe is alles half af; wachtend op de ECU
Trots om deze dingen in de builds van mensen te zien!

Je hebt gelijk, de meeste mensen houden niet van de 16 mm baas. Maar het was een beslissing die ik moest nemen. Omdat het een van mijn eerste producten was, was het voor mij gewoon een veiligere gok om het OEM-specificatie te houden.
Je kunt je gemakkelijk aanpassen van 16 mm naar 14 mm, maar andersom zou niet mogelijk zijn. Op deze manier kon ik ervoor zorgen dat het compatibel is met alle injectoren die er zijn.
Trouwens, ik zal binnenkort 14 mm injector-bazen aan mijn shop toevoegen.

🍻

Trots om deze dingen in de builds van mensen te zien!

Je hebt gelijk, de meeste mensen houden niet van de 16mm boss. Maar het was een beslissing die ik moest nemen. Omdat het een van mijn eerste producten was, was het voor mij gewoon een veiligere gok om het OEM-specificatie te houden.
Je kunt je gemakkelijk aanpassen van 16 mm naar 14 mm, maar de andere kant op zou niet mogelijk zijn. Op deze manier kon ik ervoor zorgen dat het compatibel is met alle injectoren die er zijn.
Trouwens, ik zal binnenkort 14 mm injector bosses aan mijn shop toevoegen.

🍻
Voorlopig verkoopt DriftMotion een adapter.

Discussion starter · #76 ·
Je hebt gelijk, de meeste mensen houden niet van de 16 mm boss. Maar het was een beslissing die ik moest nemen.
Als ingenieur begrijp ik volledig dat er altijd keuzes en afwegingen moeten worden gemaakt.
Voorlopig verkoopt DriftMotion een adapter.
Plaats een link en/of onderdeelnummer

Discussion starter · #77 · (Edited)
Kun je de motorkabelboom installeren terwijl de motor nog in de auto zit?

God, die oude Haltech-software ziet eruit alsof hij voor Windows 95 was. Alsof ik in 1996 een Atari-emulator speel op mijn Pentium 133 😆 Het moet wel iets goeds doen, want hij heeft je auto al die jaren laten draaien.
Geen probleem om de kabelboom te installeren met de longblock in de auto. Waarschijnlijk geen probleem met de turbo/spruitstuk geïnstalleerd. Waarschijnlijk moet je in ieder geval het bovenste inlaatspruitstuk verwijderen om bij de ECT-sensor en klopsensoren te komen.

En eigenlijk draait de Haltech-software niet eens op Windows - hij draait vanuit DOS! Sterker nog, ik moest wat onderzoek doen om erachter te komen hoe ik überhaupt een DOS-prompt (via emulator) op een moderne computer kon krijgen; het heet HALDOS....en begin niet eens over de moeite die ik heb gedaan om Haltech pc-software te krijgen die overeenkwam met de dealer-only bèta-firmware die in de ECU was geflasht.

Ik weet niet zeker wat ik ga doen met de vertakking van de kabelboom die de cabine in gaat. Er is één 2-pins DTM, twee 3-pins en twee 4-pins. Deze zijn respectievelijk voor SSR-brandstofpomprelais, de twee roterende trim-pots, gaspedaalpositie en mijn CAN-meter. Deze vertakking is vast bedraad met de belangrijkste ECU-connectoren. Misschien kan ik deze pigtails door de firewall vissen - maar het is niets waar ik ooit nog mee te maken wil hebben. Ik kan de vertakking in het midden doorknippen en connectoren toevoegen in de buurt van de koppelingshoofdcilinder. Op die manier, zodra de sub-kabelboom van de cabine in de cabine is geïnstalleerd, hoeft hij er nooit meer uit.

Die Haltech werkte met slechts 4 ingangen: krukaspositie, MAP, ECT, IAT. TPS was aangesloten, maar de software van Haltech verwerkte dat signaal niet correct en maakte het onbruikbaar.

Let op de screenshot van de Haltech-brandstoftabel die ik heb geplaatst - het is geen 3D-kaart. Het is een 2D-tabel geassocieerd met 1000 tpm. Er is een tabel voor 0 tpm, 500 tpm, 1000 tpm enzovoort. Erg onhandig, maar het verminderde de belasting van de beperkte verwerkingssnelheid van de ECU. In de jaren 1980 hadden ECU's zo weinig verwerkingskracht dat je geen eenvoudige ruwe waarde in een tabel kon invoeren - in plaats daarvan berekende je de helling tussen twee punten - zodat de ECU het niet hoefde te doen. De dingen zijn enorm verbeterd!

Discussion starter · #79 ·
Ik snap het. Zorg ervoor dat je Aaron vertelt dat ik zijn grootste fan ben lol.

Voor 11 mm aftermarket injectoren: 1JZ/2JZ Injector Boss voor 11MM Top Feed Injectoren

Voor 14 mm aftermarket injectoren: 2JZ-GE/7M Injector Boss voor 14MM Top Feed Injectoren
De beschrijving zegt iets over "siliconenkit"... Als ik het goed begrijp, moet je in principe de Drift Motion-adapters in de injector-bungs van het spruitstuk lijmen - in tegenstelling tot het injector dynamics-ontwerp dat een o-ring gebruikt om de adapter op het spruitstuk af te dichten.

De beschrijving zegt iets over "siliconenkit"... Als ik het goed begrijp, moet je de Drift Motion-adapters in principe in de injector-bungs van het spruitstuk lijmen - in tegenstelling tot het Injector Dynamics-ontwerp dat een O-ring gebruikt om de adapter op het spruitstuk af te dichten.
Ik was niet op de hoogte van een alternatief ontwerp, dus ik kocht de DM-adapters ongeveer 6 maanden geleden toen ik toch mijn nieuwe injectoren van hen kreeg. Maar ja, ze passen strak, maar vereisen een afdichtmiddel. Ik zou echter geen siliconen aanbevelen in benzine of ethanol. Ik kan me voorstellen dat het niet mogelijk is dat er een O-ring aanwezig is bij het aanpassen van 16 mm naar 14 mm. Bij het overstappen van 16 mm naar 11 mm zou ik het ook verwachten. Ze hebben een derde set hiervan die vergelijkbaar is met de Radium-adapters die een O-ring hebben om de luchttoevoerpoort af te sluiten.

61 - 80 of 153 Posts